Köp nu betala senare med Klarna

Nivåtest i svenska – Mellannivå

Nivå (B1–B2)

Komplett snabbtest (30 frågor): ordförråd/bruk, grammatik och läsförståelse på B1–B2.

Tid: 18–20 min Frågor: 30 Resultat: B1 / B1+ / B2

1) Ordförråd & bruk

1. Vilket ord passar bäst? “Vi behöver en ___ bedömning av riskerna.”

2. Välj rätt uttryck: “Hon ___ sitt beslut efter nya fakta.”

3. Synonym till avgörande i meningen: “Tiden var en avgörande faktor.”

4. “Att ta något för givet” betyder att man …

5. Välj korrekt kollokation: “För att undvika olyckor behöver vi ___ åtgärder”

6. Vilket alternativ uttrycker en försiktig åsikt?

7. “Följderna blev mer långtgående än väntat.” Vad betyder långtgående?

8. Välj bästa omskrivningen: “Projektet lades ner.”

9. Vilket ord passar i formellt mejl? “Vi uppskattar er ___.”

10. “Hon stod fast vid sitt påstående.” betyder …

2) Grammatik

11. Bisats: välj korrekt ordföljd

12. Passiv: välj rätt form

13. Particip: “Det var en väl___ rapport.”

Instruktion: Vilket ord bildar ett naturligt uttryck med väl-?

Tips: Tänk på att particip ofta används som adjektiv: en … rapport.

14. Konnektorer: välj bäst

15. Tempusväxling i berättelse

16. Partikelverb: välj rätt

17. Bestämdhet i nominalfras: välj korrekt

18. Indirekt tal: Hur säger man detta?

19. Kongruens: Vilken mening är grammatiskt korrekt?

20. Ordföljd: Var ska satsadverbialet stå?

Exempel: (ofta)

3) Läsförståelse

Text 1 (insändare)

Många klagar på att bussen är försenad, men få nämner orsakerna: brist på förare och svår trafikplanering. I stället för att skylla på chaufförerna borde kommunen satsa på bättre villkor och tydligare tidtabeller. Då skulle både förare och resenärer vinna.

21. Vad är skribentens huvudbudskap?

22. Vilken ton har texten?

23. Vilket antagande gör skribenten?

Text 2 (kort nyhetsartikel)

Stadens bibliotek har infört längre öppettider efter en lyckad pilot. Enligt chefen ökade utlåningen med 18 procent och antalet besök av skolelever fördubblades. Nu planeras fler aktiviteter på kvällstid, bland annat läxhjälp och högläsning för barn.

24. Vad var effekten av piloten?

25. Vilken källa anges i texten?

26. Vad planeras nu?

Text 3 (reflekterande krönika)

När jag började jobba hemifrån trodde jag att effektiviteten skulle öka automatiskt. Efter några veckor märkte jag motsatsen: pauserna försvann och gränsen mellan arbete och fritid suddades ut. Först när jag införde fasta tider och korta promenader hittade jag en balans som faktiskt gjorde mig mer produktiv.

27. Vilket problem beskriver skribenten?

28. Vad blev lösningen?

29. Vilken texttyp är detta?

30. Vilken slutsats drar skribenten?