Enkel & trygg e-handel

Köpvillkor

Köpvillkor för Alfra Digital – Digitalt innehåll och utbildningsgrupper via Alfra Svenska


1. Omfattning och definitioner
1.1 Dessa villkor gäller vid köp av digitalt innehåll (t.ex. e-böcker, PDF:er, digitala häften, ljud- och videofiler) samt vid köp av tillgång till digitala utbildningsgrupper (t.ex. Telegram eller motsvarande).
1.2 Med ”Leverans påbörjad” avses att åtkomst faktiskt tillhandahålls, t.ex. att nedladdningslänk aktiveras, fil skickas, uppspelning startas eller att medlemskap i en digital grupp aktiveras.
1.3 Villkoren gäller för konsumenter och kompletterar tvingande svensk konsumenträtt.

2. Avtalets ingående
2.1 Avtal ingås när du slutför en beställning i vår webbutik och får en orderbekräftelse till den e-postadress du angivit.
2.2 Du ansvarar för att de uppgifter du lämnar (namn, e-post, betalningsuppgifter m.m.) är korrekta.

3. Produkter, licens och användning
3.1 Vid köp får du en personlig, icke-överlåtbar licens att använda materialet för eget bruk.
3.2 All spridning, vidareförsäljning, uppladdning eller annan otillåten delning är förbjuden. Överträdelse kan leda till omedelbar avstängning utan ersättning samt skadeståndsansvar.
3.3 För digitala grupper gäller särskilda ordningsregler. Överträdelse, otillåten delning eller missbruk kan leda till avstängning utan återbetalning.

4. Priser och betalning
4.1 Alla priser anges i SEK inklusive moms.
4.2 Betalning sker via de betalningssätt som erbjuds (kort, Swish, Klarna faktura/delbetalning m.fl.).
4.3 Vid köp via Klarna gäller även Klarnas egna villkor mellan dig och Klarna. Kreditprövning kan förekomma.

5. Leverans och åtkomst
5.1 Digitala filer levereras via nedladdningslänk eller konto så snart som möjligt efter köp. Länkar kan tids- eller nedladdningsbegränsas.
5.2 Digitala grupper: åtkomst ges genom inbjudan, länk eller kontoaktivering så snart som möjligt efter köp. Leverans anses påbörjad när åtkomsten aktiverats enligt punkt 1.2.
5.3 Du ansvarar för internetanslutning och nödvändig programvara. Tillfälliga driftstörningar hos tredjepartsplattformar ger inte rätt till ersättning.

6. Ångerrätt och leverans av digitalt innehåll och grupper
6.1 Leverans påbörjas så snart som möjligt efter genomfört köp, genom att vi aktiverar åtkomsten eller tillhandahåller länk/inbjudan.
6.2 Om du ångrar ditt köp innan leveransen påbörjats enligt punkt 1.2, gäller bestämmelserna om avbokning före leverans (se punkt 7).
6.3 När leveransen väl påbörjats, dvs. när åtkomsten aktiverats eller medlemskap i en digital grupp beviljats, upphör ångerrätten oåterkalleligen – oavsett när du faktiskt väljer att ta del av innehållet.
6.4 Genom att slutföra köpet godkänner du uttryckligen att leveransen kan påbörjas omedelbart efter betalning och att ångerrätten därmed upphör i samband med påbörjad leverans.

7. Avbokning före leverans
7.1 Om du ångrar ditt köp efter betalning men innan leveransen påbörjats, återbetalas köpesumman med avdrag för en administrativ avgift.
7.2 Avgiften täcker våra faktiska kostnader för betalningshantering, Klarna-avgifter, plattformsavgifter, bankkostnader och administration.
7.3 Avgiften är schabloniserad: 10 % av köpesumman, minst 39 kr och högst 500 kr per beställning.

8. Reklamation och fel
8.1 Om materialet eller åtkomsten är felaktig (t.ex. fel fil, trasig länk, utebliven åtkomst p.g.a. oss) har du rätt att reklamera inom skälig tid (två månader anses alltid skäligt).
8.2 Vi avhjälper felet utan kostnad genom ny länk, rättad fil eller annan skälig åtgärd. Om felet inte kan avhjälpas har du rätt till prisavdrag eller i sista hand hävning.

9. Användaransvar
9.1 Åtkomstuppgifter är personliga och får inte delas.
9.2 Vid misstanke om missbruk eller otillåten delning har vi rätt att omedelbart stänga av åtkomsten och vidta rättsliga åtgärder.

10. Ansvarsbegränsning och tredjepartsplattformar
10.1 Vi ansvarar inte för indirekta skador såsom utebliven vinst eller dataförlust, såvida inte tvingande lag föreskriver annat.
10.2 Force majeure: vi ansvarar inte för underlåtenhet att leverera vid omständigheter utanför vår kontroll.
10.3 Tredjepartsplattformar: Om en extern plattform (t.ex. Telegram) permanent stängs ned eller dess verksamhet upphör, och detta leder till att åtkomst till en digital grupp inte längre är möjlig, utgör detta en force-majeure-liknande situation utanför vår kontroll. Vi kan därför inte hållas ansvariga för fortsatt åtkomst eller ersättning i sådant fall.

11. Personuppgifter
Vi behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR. Du har rätt till tillgång, rättelse och i vissa fall radering enligt gällande lag.

12. Ändringar i produkter och villkor
Vi kan uppdatera villkoren. Den version som gällde vid ditt köp gäller för det köpet. Den senaste versionen finns alltid på vår webbplats.

13. Tvistlösning
Tvist kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller allmän domstol i Sverige. Svensk lag tillämpas.

14. Större köp
För beställningar över 15 000 kr kan särskilda frågor eller behov uppstå. Om du önskar rådgivning i samband med ett större köp är du välkommen att kontakta oss via länken på vår Telegram: Alfra Svenska.